De Belgische marine en de Nederlandse Koninklijke marine kiezen voor de USV INSPECTOR 125 van ECA GROUP om de weg te banen voor mijnenbestrijdingsoperaties op afstand van het schip
De Belgische marine en de Nederlandse Koninklijke marine kiezen voor de USV INSPECTOR 125 in het kader van het vervangingsprogramma van de mijnenbestrijdingscapaciteit,. De INSPECTOR 125 staat centraal in de MCM-missie en is het speerpunt van de onbemande systemen. INSPECTOR 125 combineert alle voordelen van een geteste en robuuste oplossing met talrijke innovatieve functies. De USV van ECA GROUP heeft een lage magnetische en akoestische handtekening om de ontsteking van mijnen te voorkomen en is bovendien onzinkbaar zodat de drone blijft drijven mocht er toch een mijn ontploffen. De ongeëvenaarde architectuur is specifiek ontwikkeld om tegemoet te komen alle operationele missies van de marines.
De INSPECTOR 125 is ontworpen voor de installatie van verschillende payloads, afhankelijk van de uit te voeren missie. De USV kan in minder dan 6 uur van configuratie veranderen. De drone zal ofwel de AUV en zijn LARS in “taximodus” kunnen meenemen, of een gesleepte sonar, of het mijnidentificatie- en neutralisatiesysteem (MIDS), of zelfs payloads bestemd voor duikers of force protection units.
Het ontwerp van de INSPECTOR 125 is sea proven, robuust, onzinkbaar, inzetbaar bij zeegang 4, multifunctioneel en intelligent. Vanaf 2023 zal ECA GROUP 17 INSPECTOR 125 leveren.
Sea proven
Het INSPECTOR 125-platform, ontworpen door MAURIC, is afgeleid van de Vedette 2de klasse nieuwe generatie reddingsboten. De Franse nationale reddingsbrigade gebruikt dit type boot al zo’n 10 jaar. Mauric, scheepsbouwkundig bedrijf van ECA GROUP, is verantwoordelijk voor het ontwerp en de definitie van deze nieuwe generatie reddingsboten. Sinds 2008 zijn 20 van deze reddingsboten opgeleverd.
Het INSPECTOR 125-platform heeft een totale lengte van 12.3 meter. Het is uitgerust met twee motoren en twee waterjets zodat het een snelheid van 25 knopen kan bereiken. Het heeft een autonomie van 48 uur en kan functioneren bij zeegang 4.
Een variant van het INSPECTOR 125-platform is gewijd aan IMS-missies (Influence Mine Sweeping of het vegen van invloedsmijnen) Voor deze INSPECTOR 125-S-variant, werden de waterjets vervangen door twee transmissieassen met propellers om de stuwkracht te verhogen zodat het veegtuig op een maximumsnelheid van 8 knopen gesleept kan worden. De maximumsnelheid van deze variant is 13 knopen.
Robuust & Onzinkbaar
De USV INSPECTOR 125 is voorzien van schuimrubberen compartimenten. Dit maakt deze USV onzinkbaar en dus bestendiger in geval van mijnontploffingen of gevaarlijke situaties op zee. De INSPECTOR 125 is ontworpen om robuust, betrouwbaar en onzinkbaar te zijn en de ideale tussenweg te bieden met betrekking tot snelheid, zeewaardigheid en wendbaarheid.
Inzetbaar bij zeegang 4
De USV INSPECTOR 125 is uitgerust met een beproefd stabilisatiesysteem waardoor het slingeren met 40% verminderd wordt. Dankzij dit mechanisme kan de USV automatisch onderwatertuigen lanceren en ophalen: AUV (Autonomous Underwater Vehicle), gesleepte sonar, ROV (Remotely Operated Vehicle), en hij is inzetbaar tot en met zeegang 4.
Multifunctioneel ontwerp
De INSPECTOR 125 is een “drone-drager” en kan verschillende payloads vervoeren en inzetten, iets wat voorheen alleen door grotere bemande schepen kon worden uitgevoerd.
De INSPECTOR 125 USV kan met verschillende payloads uitgerust worden. De drone is voorzien van een elektriciteitskast en een bedieningskast compatibel met alle payloads, een hydraulische voedingseenheid om de lancerings- en ophaalfuncties te verzekeren van de LARS (Launch And Recovery System) voor de AUV en de gesleepte sonar T18, het oprichten van de mast en het zakken van de paal met het akoestische tracking- en communicatiesysteem evenals de sonar voor het ontwijken van mijnen en obstakels (MOAS – Mine and Obstacle Avoidance Sonar).
- In de configuratie AUV of gesleepte sonar, navigeert de USV INSPECTOR 125 op hoge snelheid om de AUV A18-M of de gesleepte sonar T18 van/naar het mijnendreigingsgebied. Hierdoor wordt de operationele tijd van de payload en de effectieve duur van de missie verhoogd. Het accuverbruik tijdens het transport vanaf het schip zou die tijd anders significant verkorten. De INSPECTOR 125 kan de onderwaterdrone AUV A18 of de gesleepte sonar T18 automatisch lanceren/binnenhalen terwijl het de payload tijdens de missie ondersteunt.
- In MIDS-configuratie, wordt de USV INSPECTOR 125 uitgerust met de ROVs SEASCAN en bijhorende LARS voor identificatie en K-STER C en hun bijhorende Canister voor vernietiging van de mijnen op afstand.
De USV INSPECTOR kan ook worden geconfigureerd voor een duikersteam of voor force protection units.

Configuratie MIDS

Configuratie AUV of gesleepte sonar
Intelligent & Veilig
De belangrijkste vernieuwing van de USV INSPECTOR 125 is de mogelijkheid om mijnenbestrijdingsoperaties uit te voeren met een hoge mate van autonomie op een afstand tot 18 zeemijlen van het moederschip. Dit bereik kan uitgebreid worden dankzij de luchtdrone UAV SKELDAR V-200 die dan als communicatielink fungeert.
Deze hoge mate van autonomie verlicht de mentale belasting van de operator die verantwoordelijk is voor het toezicht. Dankzij het onbemande navigatiesysteem, verzekert de USV INSPECTOR 125 optimale ontwijking van obstakels in overeenstemming met de internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee (COLREGS) en hervat zijn koers om de missie voort te zetten.
Het obstakel-identificatiesysteem is gebaseerd op een perceptiemodule die gegevens van verschillende sensoren samenvoegt, zoals AIS, RADAR, MOAS en camera’s en informeert het berekeningsalgoritme voor het ontwijken van obstakels.
Bovendien, zelfs in een omgeving waar geen GPS-signaal beschikbaar is, dus in geval van een verstoord, gehackt of verloren GPS-signaal, zal de USV zijn missie autonoom voortzetten dankzij het inertienavigatiesysteem.
De breedband radioverbinding biedt snelle communicatie, een hoge datadebiet en is voorzien van anti-verstoringsfunctionaliteiten. De antennesamenstelling maakt het mogelijk om een robuuste en stabiele verbinding te behouden zelfs als het platform veel beweegt vanwege de hoge zeegang.
De INSPECTOR 125 is ook voorzien van een sonar voor het uitwijken van mijnen en obstakels (MOAS) waardoor ongeëvenaarde opsporings- en classificatieprestaties mogelijk zijn. De MOAS is een essentieel element dat objecten opspoort die op mijnen lijken maar ook hindernissen aan het oppervlak die een onmiddellijke bedreiging kunnen betekenen voor de USV, evenals andere potentiële dreigingen zoals objecten die in de waterkolom zitten of op de zeebodem liggen.
De INSPECTOR 125 omvat de cyberveiligheidsvereisten dankzij de ingekapselde netwerkarchitectuur, met gebruik van een benadering van diepteverdediging met gelaagde bescherming in overeenstemming met de strengste NAVO-normen en de aanbevelingen van de ANSSI (Nationaal Frans agentschap voor veiligheid van informatica). Alle communicatie over radiofrequenties, satelliet en onderwaterakoestiek wordt beschermd en geverifieerd middels geavanceerde encryptie-algoritmen.