Oplossing van Belgium Naval & Robotics (BNR) voor laterale inzet en herstel van drones met succes getest

Tijdens industriële tests uitgevoerd in Toulon heeft de oplossing voor het verzamelen, bergen, onderhouden en lanceren van oppervlaktedrones (LARS, lanceer- en herstelsysteem), ontwikkeld door Belgium Naval & Robotics, een consortium van Naval Group en ECA Group, zijn relevantie en betrouwbaarheid in echte condities aangetoond.

Op donderdag 13 januari 2022 vond in aanwezigheid van de Koninklijke Belgische en Nederlandse marine een demonstratie plaats van de inzet en berging van de volledig op afstand bediende USV (Unmanned Surface Vehicle) en een presentatie van de testresultaten. van het programma rMCM (Replacement Mine Counter Measure).

De samenwerking tussen de twee bedrijven combineert het vermogen van Naval Group om een platform geïntegreerd systeem te ontwerpen dat de veilige inzet en herstel van de USV INSPECTOR 125-oppervlakdrone van ECA Group mogelijk maakt.

Dit innovatieve systeem is het resultaat van meerdere jaren van technische ontwikkeling en wordt zijdelings aan weerszijden van het schip ingezet. Deze innovatie verdubbelt de inzet- en herstelcapaciteit.

De industriële tests die werden uitgevoerd bij Toulon, mobiliseerden tot dertig medewerkers van het consortium en maakten het mogelijk om deze innovatieve technische oplossing te testen tot aan zeetoestand 4/5, 40 knopen wind en dag en nacht. Door de analyse en verwerking van de verzamelde informatie kan de oplossing worden afgerond en kan de productie van het systeem in het tweede semester van 2022 worden gestart.
Het inzetten en ophalen van robotdrones biedt het dubbele strategische voordeel van het uitbreiden van de actiecapaciteit van schepen die met de oplossing zijn uitgerust, maar ook van het beschermen van personeel en schepen. Dankzij de stand-off oplossing voorgesteld door Belgium Naval & Robotics (detectie, identificatie en neutralisatie van mijnen zonder menselijke tussenkomst ter plaatse), zullen de Belgische en Nederlandse zeestrijdkrachten kunnen vertrouwen op deze drones voor mijnopruimingsoperaties terwijl ze op een veilige afstand.

De tests brachten voor het eerst vier door het consortium ontworpen subsystemen samen en lieten ze in reële omstandigheden testen op de VN Rebel, een speciaal gecharterd schip:

  • Het LARS (Launch and Recovery System): uitgerust met geautomatiseerde armen die de beide zijden van de schepen uitrusten, werkt het als een lift, waardoor het te water laten en te bergen van het drijvende dok dat de drones herbergt, mogelijk is;
  • Het drijvende dok: een “cradle” voor het hosten van oppervlaktedrones (USV). Dit bijzonder innovatieve systeem maakt het mogelijk om de zwaaiverschijnselen te beperken door op een gecombineerde en geautomatiseerde manier te werken met de kinematica van het portaal dat geleidingsarmen, lieren en een gesynchroniseerd absorptiesysteem combineert. Het drijvende dok maakt het mogelijk om de algehele inspanningen te beperken en tegelijkertijd de algehele stabiliteit te garanderen. Eenmaal aan boord gehesen, maakt het dok onderhoud en herconfiguratie van de USV mogelijk zonder deze te hoeven verplaatsen.
  • Het beveiligingssysteem: laat toe om de drones op te sluiten in het drijvende dok. Een echte troef, het beveiligen van de drones in hun dok, beperkt de noodzaak om ze te verplaatsen voor herconfiguratie en onderhoud, waardoor de operaties worden vereenvoudigd en het personeel wordt beschermd tegen de risico’s die inherent zijn aan het hanteren;
  • De drone: ECA Group’s USV INSPECTOR 125 maakt de inzet en herstel mogelijk van:
    • Een A-18 onderwaterdrone met de UMISAS synthetische interferometrische side scan sonar voor mijndetectie;
    • Een T-18 gesleepte sonar met de UMISAS synthetische interferometrische side scan sonar voor mijndetectie;
    • Een SEASCAN onderwaterdrone voor mijnidentificatie;
    • Een K-STER C onderwaterdrone voor het neutraliseren van mijnen;
    • Een mijnenveger met invloed die magnetische, elektrische en akoestische modules integreert.

Eric Perrot, directeur van het rMCM-programma voor Naval Group, zegt hierover: “We zijn verheugd met het succes van deze tests van de nieuwe systemen voor het inzetten en herstellen van drones. Deze prestatie is het resultaat van de samenwerking tussen meerdere partners in dit project, ten eerste en vooral ECA Group. We hebben een groot vertrouwen in deze technologie en we danken de Belgische en Nederlandse marine voor hun vertrouwen in ons”.

Dominique Giannoni, CEO van ECA Group zegt hierover: “De demonstratie van vandaag toont de relevantie aan van de drone-implementatie- en hersteloplossing van ECA Group. Het is een constante dialoog tussen de Naval Group en de ECA Group-teams die dit geweldige resultaat van de integratie van onze systemen mogelijk heeft gemaakt. zetten zich volledig in voor het succes van dit zeer innovatieve programma”.

De twaalf schepen (MCMPF) besteld door de Belgische en Nederlandse marine zullen worden uitgerust met vierentwintig van deze innovatieve en inmiddels bewezen oplossing. De eerste klasse rMCM werd op 30 november 2021 door Naval Group in Concarneau neergelegd.
Deze schepen voor mijnbestrijding, die bestand zijn tegen explosies onder water en uitgerust zijn met lage akoestische, elektrische en magnetische handtekeningen, zullen tussen 2024 en 2030 worden geleverd aan Zeebrugge, België. Het zullen de eerste speciale drone-carriers in de maritieme geschiedenis zijn, uitgerust om een volledig robotachtig drone-systeem te bedienen voor mijndetectie, classificatie en neutralisatie.