Wereldprimeur: Naval Group voltooit met succes de tests van zijn ‘Launch and Recovery System’ tot en met NATO zeegang 5/6 bij het Maritiem Research Instituut Nederland

Naval Group behaalde 100% succesvolle recuperaties van ECA Group’s Inspector 125 tot en met zeegang 5 met behulp van zijn Launch and Recovery System (LARS) in de testfaciliteiten van het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen.

In de faciliteiten van Naval Group’s Nederlandse partner MARIN waren vertegenwoordigers van de Nederlandse en Belgische marines getuige van de succesvolle lancering en recuperatie van het Unmanned Surface Vessel (USV) met behulp van de LARS van Naval Group. De tests werden uitgevoerd tot en met zeegang 5 (met een significante golfhoogte van 4 meter) en met inkomende golven uit alle richtingen – inclusief de moeilijke situatie met van achter inkomende golven.

Dit is een wereldprimeur en bewijst dat het lancerings- en recuperatieconcept dat door Naval Group is ontwikkeld, het antwoord is voor het veilig bedienen van een USV onder veeleisende maritieme condities. Naval Group heeft zijn expertise aangetoond en het LARS-systeem gevalideerd. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor marines om ook met een USV onder moeilijke omstandigheden te opereren.
Het moederschip van Naval Group heeft een LARS aan zowel bakboord- als stuurboordzijde, vlakbij het zwaartepunt van het schip. Elke LARS bestaat uit een kantelende A-frame davit met een wieg waarin de 18 ton wegende USV rust. Dit maakt het mogelijk om gelijktijdig twee USV veilig te lanceren. Voor het Belgisch-Nederlandse mijnenbestrijdingsprogramma (rMCM), dat wordt uitgevoerd door Belgium Naval & Robotics – een consortium van Naval Group en ECA Group – zullen ze gebruikt worden voor twee Inspector 125 USV’s van ECA.

“Dit succes is een belangrijke stap in het programma en voor de implementatie van een nieuwe manier om onze ontmijningsoperaties uit te voeren, die efficiënter zullen verlopen en veiliger zullen zijn voor onze bemanningen”, zei Claude Bultot, de Belgische projectleider. “We kijken uit naar de volgende stappen in dit programma met de Nederlandse marine en onze industriële partners Naval Group en ECA Group.”

Deze tests zijn onderdeel van het Belgisch-Nederlandse rMCM-programma. In augustus 2019 werden in de MARIN-faciliteiten de eerste tanktesten uitgevoerd met hetzelfde schaalmodel van de scheepsromp en het voortstuwingssysteem van het schip in rustige omstandigheden.
Het primaire doel was toen om de berekende voorspellingen van de vloeistofdynamica voor de snelheid te valideren en te verfijnen en om de algehele efficiëntie van sleep en romp te valideren. Het tweede doel was om de interacties tussen de romp en het voortstuwingssysteem te evalueren om het totale voortstuwingsvermogen van het schip in te schatten. De volgende reeks proeven zal plaatsvinden in februari 2020 waarbij de dynamische aspecten van de wiegoperaties worden beoordeeld.

Het contract voor het ontwerp en de bouw van twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlandse marine heeft een duur van meer dan tien jaar. Na een ontwerpperiode van drie jaar, zal Belgium Naval & Robotics aanvangen met de productiefase voor deze schepen en dronesystemen, met een eerste levering in 2024. Zes schepen worden geleverd aan de Belgische marine en zes aan de Nederlandse marine. De schepen worden uitgerust met complete dronesystemen (“MCM toolbox”) die in totaal meer dan honderd drones bevatten die onderwater, op het water en in de lucht voor de mijnenbestrijding kunnen worden ingezet.